Je hebt er vast wel eens van gehoord, een CRM systeem? Maar wat is dat precies? En wat kan je er wel niet mee als freelancer?
Het is een combinatie van digitaal adresboek, een notitieboekje en een takenlijst in een. Dat allemaal online, waar je ook nog eens met andere in kan samenwerken. Dus alles wat je vroeger op papier noteerde kan je hier digitaal in kwijt, en natuurlijk nog veel meer. Dat is de korte versie.
Hier zullen wij je uitgebreider uitleggen wat een CRM is en laten zien wat een CRM systeem voor je kan betekenen.
Complex
Jullie zullen vast denken dat een CRM systeem altijd groot, duur en complex is. Dat een CRM lastig is om mee te werken. En dat het je veel tijd zal kosten om het onder de knie te krijgen. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Er zijn namelijk ook simpele crm systemen, waar je zo mee aan de slag kan. Waar je geen uren YouTube videos voor hoeft te bekijken voor je er mee kan starten, dat is wel zo prettig.
CRM?
Laten w even terug gaan naar het begin. CRM staat voor *Customer Relationship Management*. Dat bekent in goed Nederlands een klanten-relatie-beheer-systeem. Het is een grote database, met allemaal slimme functies om jouw gegevens zoals adressen, emails, notities en taken in op te slaan. En weer terug te zoeken. Het is een systeem dat je helpt om al jouw klantcontacten op te slaan, te beheren en (heel belangrijk) ook weer makkelijker terug te vinden. Het is dus een combinatie van:
- digitaal adresboek
- een notitieboekje
- een takenlijst
- rolodex, weet je nog wat dat is?
Alleen dan natuurlijk veel slimmer. En met alle moderne technieken die jouw leven een stuk makkelijker kan maken. Dan kan je alles eenvoudig op een plek verwerken zonder dat je altijd aan het zoeken bent waar je het hebt opgeschreven.
Wat is dus dat CRM-systeem?
Een CRM is dus een centrale plek waar jij al jouw bedrijfsgegevens kan noteren. En waar je samen kan werken met collega’s of partners. Hier houd je alles wat belangrijk is voor jouw bedrijf eenvoudig bij elkaar. Dus contactgegevens zodat je contact kan opnemen, notities en gespreksverslagen om terug te lezen wat er besproken en afgesproken is. Taken zodat je weet wat je nog moet doen.
Zo hoef je het niet meer op verschillende Post-Its te schrijven, in onoverzichtelijk Excel bestanden bij te houden of verschillende notitie boeken door te lezen. Je hebt het namelijk gewoon allemaal bij elkaar.
Niet een ouderwetse rolodex…
Maar een moderne, digitale rolodex, dat is wat een CRM systeem is. En nog veel meer. Je scrolt net zo makkelijk door je contacten in Qraia CRM als je dat vroeger door je Rolodex draaide. Met als toevoeging dat je er ook in kan zoeken, vanuit een contact direct een notitie aan kan maken en ook een taak kan koppelen. Dat was toch niet echt mogelijk in een ouderwetse Rolodex. Het CRM systeem kan echt al jouw data makkelijk op een plek op slaan, zodat jij altijd toegang tot jouw data hebt en eenvoudig een overzicht van jouw bedrijf hebt.
Waarom zou je een CRM systeem gebruiken?
Het opbouwen van een goede relatie met jouw (potentiele ) klanten is van groot belang. Dat is niet iets wat vanzelf gaat. Met een CRM kan je makkelijk contact opnemen, je hebt de contactgegevens altijd op een centrale plek hebt opgeslagen. En daarnaast weet je voor ieder gesprek waar je het de vorige keer overgehad hebt. Ook als dat gesprek of telefoontje al weer langere tijd geleden is.
Jij komt dus uitermate attent en geïnteresseerd over op jouw zakelijke relaties, waardoor je een goede relatie kan opbouwen.
Je gebruikt een CRM systeem om als freelancer makkelijker relaties op te bouwen met jouw (potentiele) klanten. Je zal zien dat als je een kort verslagje van ieder gesprek maakt, en dit voor het volgende gesprek weer terug leest, je gewoon veel beter beslagen ten ijs komt, en een goede beurt maakt bij jouw gesprek partner. Daar gebruik je een eenvoudig freelance crm voor.
Je kan niet zonder een gratis crm systeem
Veel succesvolle freelancers zullen je vertellen dat ze niet zonder een gratis CRM systeem kunnen. Dit is hun centrale plek waar ze alle essentiële bedrijfsinformatie opschrijven en bewaren. En waar ze ook heel makkelijk in kunnen zoeken om oude informatie weer terug te halen. Niet geheel onverwacht, zullen deze mensen je ook altijd aanraden om zo snel mogelijk met een CRM systeem te starten om informatie die voor jouw belangrijk is op te slaan. Je kan dus niet zeggen dat je het niet wist 🙂