E-commerce is in de afgelopen 10 jaar enorm in populariteit gestegen. Het is dan ook niet gek dat er veel verschillende trends rondgaan in de e-commerce, die steeds voor korte tijd razend populair zijn maar elkaar dan ook in rap tempo opvolgen. Op de hoogte blijven van deze trends, zoals bijvoorbeeld het gebruik van faceted search wat op dit moment erg veel gebruikt wordt, kan dan ook cruciaal zijn voor het succes van jouw bedrijf. Dit is echter zo makkelijk nog niet, aangezien lang niet elke trend nauw lijkt aan te sluiten op jouw werkzaamheden. Lees hier een paar goede tips om dit toch te bereiken!
Kijk wat voor jouw bedrijf het beste werkt
Juist doordat er veel trends zijn, en zeker ook door het hoge tempo waarin deze verschijnen en verdwijnen, is het van belang om te kijken wat jij nou daadwerkelijk goed kunt gebruiken binnen je bedrijf. Anders kan het namelijk voorkomen dat je veel tijd bent aan constante spontane vernieuwingen, zonder dat dit al te veel positieve effecten heeft op jouw klandizie en omzet. Wanneer je bijvoorbeeld veel focust op consumentenelektronica kan het interessant zijn om te kijken naar de diensten van Bigshopper. Door specifiek in te gaan op trends kun je dus het voordeel hiervan optimaal benutten!
Denk aan de wensen van je klanten
Daarop aansluitend is het ook een goed idee om te kijken wat jouw klanten daadwerkelijk voor zaken zouden willen zien. Nu kun je niet zo makkelijk in de hersenen van je klanten kijken, maar het kan al enorm helpen om je in te leven in de doelgroep waar jij je op richt. Wanneer je bijvoorbeeld kinderspullen verkoopt aan pasgeboren ouders kan het interessant zijn om een pagina te hebben met tips voor handige spullen voor nieuwe ouders, zodat zij alles op een plek kunnen vinden; zij hebben vaak andere zaken waar ze zich druk om moeten maken, en jij kunt mooi extra omzet meepakken.
Volg je gevoel
Bij het volgen van trends in de e-commerce is het ook van belang om soms blind op je gevoel te vertrouwen. Zoals gezegd zijn de middelen soms schaars, en zul je dus keuzes moeten gaan maken. Daarvoor zijn lastig objectieve maatstaven te vinden die je kunnen vertellen of een bepaalde trend beter is dan de andere; dit zal immers altijd pas achteraf duidelijk worden. Daardoor is het geen slecht idee om het simpelweg van je gevoel af te laten hangen: zeker als je wat langer in de e-commerce actief bent zul je al snel aanvoelen of iets een goed idee is, ook al zijn er niet per se goede redenen voor dat gevoel te vinden.