Een SEO audit is een uitgebreide scan van je website, om te bepalen of jouw website voldoende geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Na de SEO audit weet je precies welke verbeterpunten jouw website nog heeft. Ben je benieuwd waarom een SEO audit zo interessant kan zijn? Of vraag jij je af welke onderdelen van je website geanalyseerd worden bij een SEO audit? Dan raden we je aan om verder te lezen! In dit artikel beschrijven we namelijk precies wat jij kunt verwachten.
Waarom een SEO audit laten uitvoeren?
SEO staat voor Search Engine Optimization. Door middel van een SEO audit kun je bepalen of jouw website voldoende geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Heb je hier nog nooit aandacht aan besteed, dan is de kans groot dat dit nog niet het geval is. Door middel van een SEO audit leer je dan waar de verbeterpunten liggen.
Je vindbaarheid in de zoekmachines is zeer belangrijk. Ga je op zoek naar een specifiek product of naar een bepaalde dienst? Dan is de kans groot dat je jouw zoektocht op Google begint. En dat geldt niet alleen voor jou, maar voor het merendeel van de bevolking. Ook voor jouw klanten! Dat is waarom jouw ranking in Google zo belangrijk is.
Waar kijkt men naar bij een SEO audit?
Er zijn ontzettend veel factoren die invloed hebben op jouw ranking in de zoekmachines. Bij een SEO audit kijkt men vaak vooral naar on-page factoren. Denk bijvoorbeeld aan de technische aspecten van je website, maar ook aan de content. Je ranking wordt onder meer bepaald aan de hand van de structuur van je website, de laadtijd en de keywords die op je website voorkomen. Een goede SEO audit houdt rekening met zoveel mogelijk factoren, zodat je deze kunt verbeteren.
In sommige gevallen wordt er bij een SEO audit ook rekening gehouden met off-page factoren. Daarmee bedoelen we voornamelijk de backlinks die naar jouw website verwijzen. Ook deze zijn ontzettend belangrijk voor je ranking in de zoekmachines. Voor Google is een backlink als een soort van stem op je website. Het is een teken dat er op jouw website interessante informatie te vinden is. De kwaliteit van de backlinks speelt echter ook een belangrijke rol. Een SEO audit moet daar dus ook rekening mee houden.
Wil je een SEO audit laten uitvoeren? Dan kun je het best contact opnemen met een specialist. Deze kan voor jou controleren hoe het gesteld is met de SEO-optimalisatie van je website.